Raportul reuniunii de proiect Comenius la Beclean,România
În cadrul Proiectului Comenius „OUR RICH DIVERSITY IS OUR COLLECTIVE
STRENGTH”, având numărul de referință 13–PM–166–BN–TR,
a avut loc a cincea reuniune de proiect,
la Şcoala Gimnazială ,,Grigore Silaşi”Beclean-România
în perioada 18-22 mai 2015. La reuniune au participat 28 de profesori şi elevi
din şcolile partenere, adică din Polonia, Grecia, Turcia şi Cehia. Întâlnirea a vizat prezentarea produselor realizate de
fiecare şcoală parteneră până la momentul vizitei, organizarea unor activităţi
de promovare a parteneriatului, prezentarea sistemului educațional românesc, valorizarea pozitivă a diferenţelor culturale, ameliorarea
competențelor de comunicare în limba engleză-limba proiectului. Programul reuniunii a fost stabilit de comun acord cu partenerii de proiect,
prin contacte realizate prin intermediul internetului (prin mail sau pe
facebook).
18.05.2015
Cea dintâi zi a reuniunii a debutat cu
vizitarea şcolii gazdă. Delegaţiile au fost primite cu entuziasm. S-a
vizitat școala pe cele trei segmente-preşcolar, primar şi gimnazia.S-au purtat
discuții în legătură cu panourile Comenius realizate, s-au aflat detalii despre sistemul de învățământ românesc și despre specificul școlii.
După-masa s-a vizitat staţiunea Băile Figa- locaţie realizată din fonduri
europene. Programul zilei a continuat cu deschiderea oficială a reuniunii. Manifestarea
a fost găzduită de CSMC ,, Sf. Andrei”. Alături de delegaţiile Comenius, la
activitate au participat reprezentanţi
ai comunităţii locale, părinţi, elevi, cadre didactice. Programul artistic a
fost realizat în parteneriat de către şcoala gazdă cu Şcoala Gimnazială
Nimigea, cu Colegiul Naţional ,,Petru Rareş” şi
,,Clubul elevilor” Beclean. La finalul activităţii oaspeţii au
gustat din preparate tradiţionale româneşti ( oferite de cadre didactice şi
părinţii şcolii) şi au vizionat un material ,,Remember-mobilităţi Comenius”.
18.05.2015
Programul zilei a debutat cu vizitarea municipiului Bistriţa- loc încărcat
de patina timpului, unde istoria şi prezentul se îmbină armonios. S-au vizitat
următoarele obiective:
Programul zilei a continuat cu vizitarea castelului Dracula şi a lacului de acumulare, respectiv a barajului de la Colibiţa.
- Biserica Ortodoxă ,,Coroana”-cel mai vechi monument al Bistriţei ( 1270-1280)
- Casa Argintarului –clădire ce păstrează, în mod unitar, cea mai frumoasă arhitectură renascentistă a unei locuinţe de patrician din Transilvania. Are un plan tipic pentru arhitectura acelor vremuri, cu ateliere la parter şi camere de locuit la etaj.
- Ansamblul Sugălete- cel mai lung şir de imobile medievale cu arcade la parter din România.
- Biserica Evanghelică-amplasată în centrul Bistriţei, este cel mai important monument al oraşului, fiind considerată emblema burgului. Este cel mai reprezentativ monument de arhitectură de la începutul Renaşterii, fiind o combinaţie de elemente ale diferitelor stiluri arhitecturale şi de artă, pornind de la romanic şi gotic şi continuând cu stilul renascentist. Pentru a permite vizitatorilor să vadă de la înălţime panorama Bistriţei, centrul istoric şi pietonalul Liviu Rebreanu a fost montat un lift modern, care a fost dat în folosinţă în luna iunie a anului 2012.
- Complexul muzeal Bistriţa-Năsăud -muzeul cuprinde secţii de etnografie, artă populară, ştiinţele naturii, artă plastică, istorie şi arheologie.
20.05.2015
Primul obiectiv din programul acestei zile a constituit vizitarea Salinei
Turda. Aceasta reprezintă un adevărat muzeu de istorie a
mineritului în sare. Starea excelentă de conservare a lucrărilor miniere şi a
utilajelor utilizate la transportul sării, alături de grija cu care s-au
efectuat lucrările de pregătire a salinei pentru a deveni obiectiv turistic, au
făcut ca istoria şi legenda să se împletească armonios aici.
Programul zilei a continuat cu vizitarea unor
obiective istorice şi turistice din Cluj-Napoca. Primul popas a fost în Piaţa
Unirii. Aceasta reprezintă
piaţa centrală a oraşului şi una dintre cele mai vechi din oraşele central şi
est-europene. Pe cele patru laturi ale sale se găsesc case şi palate
(neo)renascentiste, baroce şi eclectice, cum sunt. În mijlocul pieţei se află
biserica gotică Sf. Mihail şi grupul statuar Matei Corvin; un alt grup statuar
închinat eroilor-martiri ai Revoluţiei de la 1989, care au murit în această
piaţă, se află într-un colţ al unei străduţe paralele. Deosebit de impresionantă a
fost şi Catedrala ortodoxă- unul din
principalele edificii religioase din municipiul Cluj-Napoca. Clădirea are o vastă colecţie de arta veche, manuscrise, cărţi vechi, tipărituri, documente despre istoria
bisericească, şi despre trecutul neamului românesc. Muzeul
Etnografic al Transilvaniei a fost un alt punct al vizitei.
21.05.2015
Programul zilei a debutat cu interasistenţe la lecţii: istorie, engleză (
ciclul primar şi gimnazial), educaţie fizică. S-au vizitat cabinetele şi
laboratoarele din şcoală. S-a discutat despre sistemul de învăţământ românesc.
A avut loc şi şedinţa de lucru a coordonatorilor de proiect în care s-au
analizat produsele realizate de fiecare ţară în parte, s-au stabilit aspecte
legate de raportul final şi despre website-ul proiectului http://ordiocs2013-2015.wix.com/ordiocs.
A urmat vizita oficială la Primăria oraşului Beclean. Primarul oraşului a
evidenţiat importanţa proiectelor şi fondurilor europene pentru dezvoltarea
oraşului şi oportunitatea oferită de acestea pentru sistemul de învăţământ
românesc.
La finalul zilei, s-a vizitat Herghelia de Armăsari din apropierea
oraşului Beclean. S-au putut admira exemplarele din grajduri sau la
antrenamentele zilnice şi s-au făcut plimbări călare sau cu trăsura.
22.05.2015
Ultima zi a reuniunii a debutat în şcoală cu aprecieri sau concluzii despre
mobilitate şi cu înmânarea certificatelor de participare. Programul zilei
a continuat cu o excursie tematică, având ca finalitate Mănăstirea Bârsana-
locaş de cult aflat în patrimoniul UNESCO. Mănăstirea este situată pe Valea
Izei, în Maramureş- considerat una din cele mai bine păstrate zone ale Europei
din perspectiva antropologiei culturale şi a etnografiei. Bisericile din lemn din
Maramures sunt expresii excepţionale ale moştenirii culturale ale acestei
minunate arii muntoase din nordul României şi din acest motiv 8 din aceste
biserici au fost incluse în Patrimoniul Mondial al UNESCO în 1999.
Concluzii:
Modul în care școala gazdă și-a îndeplinit sarcinile a fost evaluat în mod
pozitiv. Programul stabilit de
şcoala gazdă a fost echilibrat şi variat totodată, îmbinând activităţile pe tema proiectului cu
excursiile de documentare. Invitaţii au avut ocazia să cunoască şi să admire
locuri şi obiective de o mare frumuseţe şi importanţă culturală. Au fost
profund impresionaţi de frumuseţile României, de amestecul dintre tradiţional
şi modern, de faptul că deşi suntem la mii de kilometri distanţă avem multe lucruri asemănătoare. Sesiunile de
lucru din şcoală, întâlnirile
cu oficialităţile locale, programul artistic, excursiile sau vizitele tematice au familiarizat partenerii din proiect cu specificul local şi au dus la o mai bună cunoaştere a
identităţii, tradiţiilor şi
spiritualităţii româneşti.
Reuniunea a demonstrat încă o dată beneficiile
implementării proiectelor europene.
Astfel de proiecte, menite să reunească persoane
aparţinînd unor civilizaţii diferite, reuşesc să lupte realmente contra
prejudecăţilor, xenofobiei, rasismului, promovând, înainte de toate, respectul
pentru diferite expresii culturale tradiţionale, contribuind totodată la facilitarea dialogului
intercultural şi la înţelegerea diversităţii ca forţă colectivă.
Mobilitatea transnațională a fost diseminată la următoarele adrese pe plan local, regional:national
http://bistritanasaud.transilvania-tv.ro/reuniune-de-proiect-la-beclean-galerie-foto/http://www.rasunetul.ro/reuniune-de-proiect-comenius-la-becleandar și în presa din Turcia:
http://besni.meb.gov.tr/www/yazardan-romanya-beclean-belediye-baskani-nicolae-moldovana-anlamli-hediye/icerik/1216http://besni.meb.gov.tr/www/ucgoz-ortaokulu-romanyada/icerik/1215
NOTĂ
Proiectul
este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului
Sectorial Comenius al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieții. Toate
informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a
echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în
Domeniul Educaţiei si Formarii Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt
responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
0 comentarii: