În cadrul Proiectului Comenius
„OUR RICH DIVERSITY IS OUR COLLECTIVE STRENGTH”, având numărul de referință 13–PM–166–BN–TR,
a avut loc a doua reuniune de
proiect, la Przemyśl-Polonia în perioada 9-13 decembrie 2013. La reuniune au participat şcolile partenere
din Grecia, Cehia, Turcia, România şi ţara gazdă, Polonia. Această mobilitate a
vizat: dezvoltarea capacităţii de comunicare în limba engleză, limba de
comunicare oficială a proiectului; stabilirea strategiilor de acțiune și
a datelor exacte pentru reuniunile de proiect, aferente anului 2014;
familiarizarea cu particularitățile sistemului educațional din țara gazdă;
implicarea elevilor în activități comune de învățare, respective socializare; promovarea
identității și culturii naționale din fiecare țară implicată în proiect; identificarea și realizarea unor
activități concrete care să contribuie la facilitarea dialogului intercultural
şi a multilingvismului cu scopul promovării înţelegerii, toleranţei şi
respectului pentru diversitatea bogată ca forță colectivă.
Şcoala Gimnazială ,,Grigore Silași"
Beclean a fost reprezentată de o delegație formată din șase cadre didactice (Vasile
Gabriel Rus-directorul instituției, Veturia Seserman- coordonator proiect,
Margareta Lazăr, Carmen
Valeria Szasz, Ileana Cristea, Ecaterina Vîrtic) și nouă elevi (Sonia Diugan, Cristina Libotean, Alisa Rus, Laura
Ghimici, Cristina Silveșan, Cătălin Pop, Andrei Rodilă, Bogdan Szasz, Denis
Purcea). Programul reuniunii a fost
stabilit de comun acord cu reprezentanții școlii gazdă, dar și cu coordonatorii
de proiect din țările partenere prin contacte realizate prin intermediul
internetului (prin mail sau pe facebook).
09.12.2013
Cea dintâi zi a
reuniunii a debutat cu o invitație a gazdelor din Polonia de a vizita orașul
Przemyśl, de a cunoaște câteva din locurile care au marcat istoria orașului.
Vizitele la bisericile şi catedralele din
Przemyśl au demonstrat că polonezii sunt un popor credincios care
respectă familia şi prietenii.
S-a vizitat Centrul Cultural- Royal
Casimir Castle. Participanții au primit informații despre istoricul
locului, au admirat exponatele vestimentare, galeria de artă, dar și imaginea
panoramică a orașului. Parcurile și gara din Przemyśl reprezintă alte obiective
turistice importante ale orașului.
La ora prânzului echipa de
proiect din Przemyśl a întâmpinat oaspeții conform tradiției: cu pâine și cu
sare, cu cântece tradiționale.
În după-amiaza acestei zile s-a
prezentat legenda orașului Przemyśl, s-a distribuit fiecărei școli partenere o
broșură despre tradițiile din Polonia și s-au organizat jocuri de socializare.
Această zi a debutat cu vizita oficială la Primary
School No5 in Przemyśl- Școala Podstawowa nr. 5 im. Bohaterow
Wrzesnia-din Przemyśl. Primirea a fost surprinzător de călduroasă.
Școala gazdă a pregătit un program artistic, în care elevii au prezentat
cântece și dansuri tradiționale poloneze. Costumele populare purtate de micii
artiști au impresionat publicul spectator.
S-a vizitat instituția, s-au purtat discuții în
legătură cu panourile Comenius realizate, s-au aflat detalii despre sistemul de învățământ din Polonia și
despre specificul școlii.
Întâlnirea de la școală s-a
încheiat cu poze de grup realizate în incinta
școlii sau în piața principală,
la Przemysl
Bear fountain.
11.12.2013
În această zi s-a participat la orele de curs ale elevilor la diferite
clase ( profesorii români și cehi au asistat la o oră de biologie,). Inedită a fost ora de limba engleză la care au
participat elevii invitaţi la mobilitatea transnaţională. Grupaţi în echipe
multiculturale, au reuşit să promoveze
tradiţiile şi obiceiurile legate de sărbătoarea Crăciunului din ţara natală,
identificând diferenţele şi asemănările culturale dintre ţările partenere.
Școala gazdă a organizat un Târg
de Crăciun- Christmas kermis- , o expoziție cu vânzare de obiecte
decorative realizate de elevi pentru sărbătoarea Crăciunului.
S-a organizat o plimbare la Kopiec Tatarski Mountain și o vizită la Muzeul de Istorie din Przemyśl-Museum of History of Przemyśl. Muzeul cuprinde mai multe departamente interesante care
reprezintă istoria orașului și viața de zi cu zi a cetățenilor săi.
Ziua s-a încheiat cu o reuniune-Integration
Party-activitate de socializare organizată pentru elevi.
În dimineața acestei zile
delegațiile Comenius au fost invitate la
primăria orașului Przemyśl. Reprezentantul primarului a vorbit despre istoricul
orașului, despre perspectivele de dezvoltare ale acestuia și a apreciat
oportunitățile oferite de programul
Comenius.
S-a vizitat Castelul din
Krasiczyn-Castle in Krasiczyn-construit pentru
Stanislaw Krasicki în 1580. Castelul care îi poartă numele este una dintre cele
mai frumoase comori ale Renașterii în Polonia și chiar din Europa.
După-amiaza a avut loc un concert de colinde, susținut
de gazde și oaspeți la Royal Casimir Castle. Delegația
școlii noastre s-a remarcat prin modul în care a prezentat momentul său de
spectacol: a colindat, evidențiind nu
doar farmecul cântecului strămoșesc, ci și tradiționalul port popular. Detalii la adresa: http://www.youtube.com/watch?v=tohl9WN1cuE
Ziua s-a încheiat cu înmânarea certificatelor de participare la mobilitate.
13.12.2013
Ziua a debutat cu surpriza pregătită de gazde:
prezența Sfântului Nicolae la reuniune.
Coordontorii
proiectului au discutat despre site-ul ce urmează a fi finalizat, au fost
stabilite activitățile ce urmează a fi implementate și modul în care vor fi monitorizate.
Activitățile propuse și care corespund celor din formularul oficial al
proiectului sunt: expoziție de creații plastice cu tema ,,Tradiții de iarnă”(
ianuarie); CD-uri cu cântece tradiționale (februarie); poeme sau alte creații
literare având ca temă pacea, prietenia (martie), chestionar pe tema
diversității( aprilie). Partenerii din Grecia au stabilit data reuniunii(
perioada 12-16 mai 2014). Modul în care școala gazdă și-a îndeplinit sarcinile a
fost evaluat în mod pozitiv.
Concluzii:
Activitățile multiple și
diverse care s-au desfășurat la Școala Podstawowa nr. 5 im. Bohaterow Wrzesnia
din Przemyśl au creat atât
pentru elevi, cât și pentru profesori oportunitatea de a-și dezvolta
competențele și aptitudinile lingvistice, civice, interpersonale,
interculturale și sociale, precum
și abilitățile artistice și creative (prin prezentarea de tradiții și obiceiuri
din regiunea natală).
Promovarea
identității și culturii naționale din fiecare țară implicată în proiect s-a
realizat prin intermediul momentelor artistice prezentate, dar și prin produsul
(calendarul) oferit de fiecare școală parteneră.
NOTĂ
Proiectul este
realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului
Sectorial Comenius al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieții. Toate
informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a
echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în
Domeniul Educaţiei si Formarii Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt
responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.
0 comentarii: